Fem personer runt ett bord, en av personerna räcker upp handen.

De kunder som svarade på webbenkäten fick tycka till om exempelvis personlig service, möjligheter till inflytande, samt även lokalernas beskaffenhet, drift, underhåll och hur felanmälan görs. Hyresgästerna gavs i undersökningen också möjlighet att kommentera och ställa öppna frågor om Skolfastigheter.

Ökat upplevd total kundnöjdhet
I årets undersökning visade det sig att Skolfastigheters totala kundnöjdhet (NKI) uppgick till 66, vilket innebär en ökning från 2020 års resultat, då det totala NKI-värdet uppgick till 59. Ungefär sex av tio kunder är totalt sett nöjda med Skolfastigheter, medan andelen negativa eller delvis missnöjda har minskat.

Mest nöjda är Skolfastighets kunder med kundvård/personlig service, samt rutinerna kring felanmälan. De områden som visar en förbättringspotential, handlar om möjligheterna att påverka Skolfastigheters långsiktiga planering av underhåll och åtgärder i och kring fastigheterna.

- Jag är väldigt nöjd över det här resultatet! Särskilt glädjande att notera, är den positiva trenden i upplevd kundnöjdhet. De tre senaste åren har NKI-resultatet ökat med 10 enheter, vilket visar att Skolfastigheters löpande kvalitetsarbete ger resultat. Samtidigt ser vi också att vi fortfarande kan förbättra oss i flera avseenden, exempelvis hur vi hanterar kunddialogen, säger Peter Walhed, Fastighetschef på Skolfastigheter.


Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Origo Group under perioden mars till april 2021, då en webbenkät skickades ut med e-post till samtliga kontaktpersoner på de skolor som nyttjar Uppsala Skolfastigheters lokaler.