Skrivblock och penna med olika färglagda smiley symboler

Skolfastigheter genomför varje år en enkätundersökning där hyresgästerna får tycka till om oss och vår förvaltning. Syftet med kundundersökningen är att följa utvecklingen i skolors och förskolors uppfattning om Skolfastigheter som helhet och olika delar av den service vi förmedlar.


Resultatet i årets NKI* (NKI = Nöjd Kund Index) stod klart i början av sommaren, där det sammanvägda NKI-värdet uppmättes till 63, vilket innebär en minskning jämfört med föregående år (NKI 2023: 67). Nytt för årets undersökning är att betygsskalan justerats från en 9-gradig till en 10-gradig skala, vilket på sikt möjliggör en bättre jämförelse med andra fastighetsbolag i branschen.

Kundvård, felanmälan och utemiljöer sticker ut

I likhet med tidigare undersökningar är hyresgästerna mest nöjda i frågor rörande Skolfastigheters kundvård, liksom hantering av felanmälan. Bemötandet från förvaltare får överlag ett gott betyg liksom sätten att anmäla olika skador och servicebehov. Minst andel nöjda hyresgäster återfinns i svar på frågor om fastigheters yttre miljöer, exempelvis rörande snöröjning/sandning, skötsel av grönytor och renhållning. Svaren i undersökningen ger Skolfastigheter värdefull information om bolagets olika styrkor och svagheter, vilket i sin tur möjliggör framtida förbättringar i vår service och fortsatta ambition att skapa fler nöjda hyresgäster. 



*NKI-undersökningen genomfördes i samarbete med Origo Group och genom webbenkät under perioden april-maj 2024. 225 respondenter kontaktades via mail och svarsfrekvensen uppgick till 60 %. Hyresgästerna ges i svaren möjlighet att på olika områden utvärdera Skolfastigheter efter en betygsskala, men också i delar beskriva sina kundupplevelser med egna ord.