Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du detta. Så använder vi kakor

Therese Lundborg
Affärsområdeschef Projekt och tf chef Hållbarhet och innovation
För Skolfastigheter är hållbarhet ett prioriterat område. Som kommunalt bolag vill vi göra det vi kan för att Uppsala kan växa både smart och hållbart.
Affärsområdeschef Projekt och tf chef Hållbarhet och innovation
Som kommunalt bolag följer Skolfastigheter den miljölagstiftning som finns samlad i miljöbalken. Vi arbetar också med uppsatta miljömål på lokal och nationell nivå.
Syftet med lagstiftningen är att främja en hållbar utveckling så att nuvarande och kommande generationer kan leva i en hälsosam och god miljö. För vår del handlar det exempelvis om att minimera vår resursanvändning, utsläpp av växthusgaser och minska förekomsten av farliga ämnen i våra skolor och förskolor.
Vi vill vara bäst i klassen på trygga och hållbara lärmiljöer. Inom området hållbarhet har vi identifierat fyra huvudområden, som vi använder för att planera vår verksamhet. För var och ett av dessa områden har vi identifierat vilka av de globala målen enligt Agenda 2030 de bidrar till.
De fyra områdena är:
Du kan läsa mer om hur vi arbetar strategiskt med hållbarhet i vår senaste års- och hållbarhetsredovisning.
Varje år gör vi en rad insatser för att bidra till en än mer hållbar värld – miljömässigt, ekonomiskt och socialt. Det innebär att vi jobbar med miljö- och energifrågor kopplade till våra skolor och förskolor, att vi skapar trygga miljöer för de som vistas i våra fastigheter och att vi bidrar till ett socialt hållbart samhälle.
Detta är exempel på vad gör vi inom området:
Swedish Green Building Council
Detta gör vi inom området:
På Skolfastigheter arbetar vi med att främja jämställdhet genom:
2018 genomförde Skolfastigheter en pilotstudie av utemiljöer ur ett jämställdhetsperspektiv, där vi studerade en av våra skolgårdar. Utgångspunkten för studien var att alla barn ska ha samma möjlighet att leka och umgås, oavsett funktionshinder eller könstillhörighet. Utifrån de insikter vi fick i studien kan vi förbättra vår framtida planering av våra ute- och lekmiljöer.