Elever springer på en konstgräsplan

Skolfastigheter genomför varje år en kundundersökning (NKI), där våra hyresgäster får tycka till kring vårt arbete som förvaltare och fastighetsägare. Hyresgästande verksamheter ges en chans att utvärdera personlig service, möjligheter till inflytande, samt även lokalernas beskaffenhet, drift, underhåll och hur felanmälan görs. Genom öppna frågor ger undersökningen även deltagarna möjlighet att skriva kommentarer kring sina upplevelser av Skolfastigheter som fastighetsägare.

Resultatet av årets mätning uppvisade ett sammanvägt nöjdkundindex NKI 67, vilket är en liten minskning jämfört med föregående år (NKI 2022: 68)

Positiv utveckling och förbättringspotential
En positiv utveckling har skett i resultat rörande upplevd nivå på kundservice, förmåga att hålla tidplanen och i svaren på frågor som rör genomförda anpassningar av lokaler samt trygghetsskapande åtgärder på våra fastigheter. Frågor rörande information om löpande underhåll och möjlighet till inflytande, visade däremot en minskning i uppmätt resultat jämfört med tidigare år. En positiv utveckling var att antalet tredjepartsmöten fortsätter att öka och att mötena fortsatt uppskattas av verksamhetsansvariga på Uppsalas förskolor och skolor.

- Vi ser både en positiv utveckling och samtidigt en förbättringspotential i resultatet av årets kundundersökning. Det är värdefull information att ta fasta på i vårt fortsatta utvecklingsarbete och ambition att förbättra den upplevda kvaliteten för våra hyresgäster. Exempelvis arbetar vi nu tillsammans med hyresvärden, Uppsala kommuns fastighetsstab, med målet att ge hyresgästande verksamheter en bättre insikt i de underhållsaktiviteter som planeras, på både kort och lång sikt, i våra skolor och förskolor, säger Skolfastigheters vd Mikael Carstensen.

 

Om NKI-undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Origo Group under mars 2023, då en webbenkät skickades ut med e-post till kontaktpersoner på de skolor och förskolor som nyttjar Uppsala Skolfastigheters lokaler.